Enviat per: oriolvidal | 11/10/2007

Francfurteja que fa fort

350px-frankfurter.jpg

De Frankfurt, de la presència de la literatura catalana a la Fira del Llibre, se n’havia parlant tant i des de tants quilòmetres d’embranzida que, com a mínim un servidor, arribava esgotat a la cita. El més normal és que els fes avui la broma fàcil de, per a Fira de Frankfurts, la de la Farga de l’Hospitalet, amb l’alegria aquella del Festival de Cinema Eròtic i el perfil didàctic del meu cosí Nacho (el més ‘modest’ de la família, he de dir) i companyia. Però resulta que a Alemanya la història ha començat, tot i els caçadors de desgràcies, d’allò més bé. Només amb l’obertura d’en Quim Monzó ja tindrem centenars de turistes recitant els versos de Joan Salvat Papasseit (“Pappazait”, en diran ells) a les cales de, posem per cas, Tossa de Mar.

El discurs-conte o, millor dit, el conte-discurs del Monzó (cliqueu a ‘conte-discurs’ si no l’heu vist o en voleu repetir) ha estat wundebar a més no poder; o sigui: meravellós. No només per l’enginy. No tan sols pel ritme-ritme-ritme, ni per casar coses tan antagòniques com discurs i diversió, ni per demostrar com es pot fer l’ullet a tort i a dret i ser elegant i tocar la cresta i fer país i món alhora. Per molt més. El metarrelat de Monzó m’ha frapat perquè ens ha fet més joves a tots. A l’audiència que l’escoltava, perquè dubto que mai no s’ho hagin passat tan bé escoltant algú parlant d’una literatura estranya. Al català i la seva literatura, perquè els va presentar en societat com quelcom enèrgic, vibrant i autoparòdic, això que de vegades ens falta per acabar de traspassar les sensibilitats que no exerceixen. I el lifting definitiu, que nassos, és el que m’ha acabat fent escriure aquest article: el que m’ha regalat a mi, perquè recuperant el millor Monzó -que és el de quan jo el llegia, naturalment- m’he tret una dècada de sobre, quan tenia prou forces per endrapar-me tota la seva obra en un mes. Cap altre empatx m’ha resultat tant digest.

Mantenir l’atracció d’aquesta entrada genial resultarà impossible. Avui mateix, el segon dia, la cosa ja s’ha espatllat amb la presència de figurants i intrusos que no sabien ni on era la porta de la Fira (l’ocultisme, quina ciència!). Però les expectatives són bones i ja li va bé a l’autoestima un glopet de satisfacció, com el que també proporciona un tastet de Cercas o de Zafón i la resta de la tropa, és clar: però avui, això, no toca. En conclusió: 1) allò ja sabut que editem molt i llegim poc (ah, i allò també sabut: que del poc que llegim, ho fem menys, molt menys, en català); 2) si no hi hagués un Sant Jordi, l’hauríem d’inventar, i si pot ser, per triplicat; i 3) sigui èxit o decepció, Frankfurt, des de ja i amb un bon desdejú de per mig, es mereix un senyor verb. I espera definicions.

Anuncis

Responses

  1. Estic d’acord amb tu? Això es greu? Ja ja ja. Anem pam a pam. No sóc seguidor de Monzó, però em va agradar molt el seu discrus. Avui he sentit per la ràdio que més del 40% dels joves no llegueixen mai. Fortíssim!!! Hi hauria d’haver tres o quatre ‘Sant Jordis’ cada any… encara que els llibres es compresin a joc amb les estanteries. I el tema Frankfurt, que també em cansava, m’està semblant força bé.

    República Catalana Independent del Barça? Ho va dir Joan Laporta, que es repeteix més que l’all. Té clons? Va tot el dia amb el cohet al cul? Com pot anar a tans llocs? No ho sé. No ho sé…

  2. Essent realistes, anar a Frankfurt és una nova oportunitat de fer-nos sentir, i poc més (i no és poc). El Montilla va dir que era l’acte institucional internacional més important del govern català. Si ell ho pensa, doncs que bé.
    Ni s’ha de criticar perquè sí ni s’ha de caure en un triomfalisme que seria vergonyant donades les condicions internes de la cultura catalana.
    Però sempre està bé donar-se a conèixer, encara que sigui realment d’una manera limitada com és aquesta.
    No entenc que tothom estigui tan meravellat ara amb el Monzó. O serà que la gent no el coneixia? Serà.
    I Catalunya sí que té un estat: Andorra. Això diu la constitució, si no m’erro.

  3. El meu país és tan petit… i tanmateix té una literatura de primer ordre. És molt petit però tenim escriptors de molt nivell. I metges, esportistes, cuiners, arquitectes, economistes, científics…

    D’on surt aquesta gent? És un miracle que tinguem una literatura tan bona amb tan poc públic?

    Baltasar Porcel ha dit que el problema de la literatura catalana és Catalunya. Hi estic d’acord, però em continua deixant perplex que Catalunya sigui capaç de ‘produir’, per exemple, literatura d’alta volada amb tot l’autoodi, el mensypreu i la flagel·lació a què ens sotmetem.

    Sempre ens queda la ironia per agafar distància, com ha fet el Monzó i com han fet altres escriptors que els nostres estudiants desconeixen.

    Llegir en català és més car. Això també hi ajuda.

  4. Es llegeix poc, crec, perquè hi ha massa tele i massa poc temps.
    Per als polítics, genial: no els interessa gaire que llegim i, per tant, pensem. Millor, un partidet o dos, el Gran Germà, el Tomate, una bona sèrie o Tengo una pregunta para usted, que genera titulars l’endemà com: “Me llamo Josep Lluís, aquí y en la China Popular”.
    Cada cop ens assemblem més als ianquis, tant que els critiquem. I m’hi incloc eh?
    Per cert, dijous vaig a una lectura de contes propis i aliens. És el que em vé més de gust per desintoxicar-me.
    tema interessant aquest del català escrit…
    I monzó, ja que en parlàveu, em sembla un tio genial.

  5. Joder, deu ser a una hora intempestiva per a mi, la lectura de contes aquesta… prou que hi vindria!
    Encara no m’has passat l’últim material!

  6. et passo ara mateix my last short story!
    per cert, aquesta noemí rodríguez??? mmmhhh..
    d’on l’has tret?

  7. Ei! Un respecte a les visitants del bloc! Una gran excompanya de Ràdio i Televisió d’Andorra S.A. I amb una sensibilitat que, donat el seu comentari, estimat col·lega, crec endevinar que vostè està lluny de tenir.

    Siguem elegants, collons!

  8. very interesting, but I don’t agree with you
    Idetrorce


Deixa un comentari

Categories

