Enviat per: oriolvidal | 26/11/2007

Abús de Bruce

bruce.jpg 

No seré jo qui discuteixi el valor musical de Bruce Springsteen. Tampoc pretenc corrompre la imatge d’un dels mites per excel·lència. No, no negaré que és el Cap (i casal) d’un estil molt nordamericà de fer música. No, res d’això. En Bruce, de fet, em cau bé. Sempre m’ha recordat al gran Tamudo: és un tio d’origen humil que ha acabat triomfant, cada vegada s’entrega al seu públic, sempre sua la samarreta, no para de córrer (ha nascut per a això) i també, de tant en tant, diu quatre paraules en català. De conya. Però això no treu perquè servidor objecti decididament de l’abús informatiu (siguem clars: propagandístic) que en fan les seccions de Cultura de tots els mitjans del país. Us passeu dos pobles, nanos, no sé si de New Jersey o de Nebraska.

Exemples n’hi ha una pila, començant pel cerimonial que armen cada cop que en Bruce ve a Barcelona. Això, de fet, ja no hauria de ser notícia, de tantes vegades que ha vingut… però és igual. Res no atura la fàbrica de “notícies fresques” sobre el Boss: ja ha entrat a l’estudi de gravació, ja està de gira, ja es venen les entrades, ja s’han esgotat, aquest cop hi serà la Patty, ja ha gravat el dvd de la gira, surt el pròxim abril, ai-no-que-era-al-maig, ja torna a gravar, el disc es dirà tal, ara torna al country, ja està de gira… i gira, gira i gira en un cercle que, al meu entendre, poc té de virtuós i no fa sinó incrementar la distància que li professem els no-fanàtics, espantats per tanta dèria i saturació.

La redundància springstiana ha fregat el paroxisme aquests últims dies. Resulta que a l’home se li va ocórrer fer una gira… sense venir a Barcelona! Una proposta, sense dubte, per fi original… Bé: creuen vostès que els fans van agafar un atac de banyes i van començar a immolar-se en senyal de protesta per tan grossa infidelitat? No! Tots van marxar cap a Madrid! Bé, gairebé tots… i un cop arriben allà, patapam!: “Bruce no només anirà finalment a Barcelona, sinó que tornarà a fer un concert al Camp Nou.” I apa, Sant Tornem-hi: el concert serà tal dia, les entrades es posen a la venda aquell altre, vindrà la Patty, potser no estarà tota l’E-Street Band, avançarà mig tema del seu últim disc i, atenció, “els clàssics també hi tindran cabuda”. Déu meu! Ara sí que sí! La raó definitiva! Imagino que els seguidors d’en Bruce viuen a un Servicaixa. Pobra gent!

Quantes pàgines en blanc ha resolt el gran Bruce! Quants minuts haurà omplert en tardes de funcionari acomodat! Quanta publicitat a dojo per a aquesta ONG “Bruce ens fas feliços”… Sí, és així: han convertit una bèstia d’escenari en “el recurso fácil”. O aquesta és la sensació que em dóna sovint, i prego als fidels que sàpiguen perdonar-me i no passin de lapidar-me a la lleugera. Perquè la pregunta, com en l’acudit de l’Eugenio, és: “Que hi ha algú més?” 

Anuncis

Responses

  1. Completament d’acord amb vos, Mr. Vidal. Serà perquè a mi el Bruce no em fa gaire el pes? Segurament.
    Però crec que sí, que és el recurs fàcil per omplir pàgines perquè té molts seguidors i, clar, un nom tan mediàtic com Springsteen sempre ven. Vingui a BCN o no, és notícia.
    I hi ha algú més. Evidentment. Però enmig de l’onada “mega-global-media-conservadora” que ens envolta des de fa uns anys, sembla que només es pot apostar per valors segurs, que arriscar promocionant gent nova és perillós. No fos cas que fossin massa trencadors.
    Com diria en Parella, trist però cert.
    salut!

  2. Jo l’he vist dues vegades, casualment, perquè no m’agrada massa. En el concert d’Amnistia Internacional i al Camp Nou, on, amic periquito, es va posar la samarreta del Barça. Jo hi vaig anar amb uns amics meus des de Platja d’Aro i no el recordo com un concert apassionant… pero vaja. Fins la propera.

  3. Jo SÍ que dic que no m’agrada la seva música, que em semba avorrida i que la qualitat que té no és per tirar cohets, més aviat al contrari. Que si no entens la lletra te’n perds la meitat i que és previsible i gairebé automàtica. A banda de quedar-nos lluny. Ah, que sí que entens la lletra? D’acord, aleshores per una cançó que et pot realment afectar, en tens 10 que no.
    Si, m’heu enxampat, tot això ho dic perquè n’estic, com tu, sempre tan encertat Oriol, fins als nassos! Podria ser un tio que em cau bé, amb qui combregués en moltes coses, fins i tot que m’agradés alguna cançó. Però l’he avorrit, he creat una capa protectora-inhibidora de qualsevol cosa que ensumi al “The Boss” -no diré què en penso d’aquest sobrenom-.
    No n’hi ha per tant! O, per seguir citant a mestres, com diria en Cuní: PROOOOU!
    (De fet, per mi, no n’hi ha ni per començar, però això ja és molt -massa- personal).

  4. Sabeu quina és la mitjana d’edat dels periodistes de cultura? Potser és una qüestió de nostàlgia.

    Per mi, el Bruce ja cansa una mica, com els padrins dels Stones.

  5. La hipòtesi del Marc sobre el cantant ianqui que sap dir ‘bona nit’ em sembla definitiva.
    Si l’Ury treballés al Cultura de l’AVUI o al Culturas de La Vanguardia (quina originalitat la dels qui decideixen els noms), tota Catalunya sabria qui són els Smile o qui era Farrokh Bulsara (coi, que era africà!). Jo ho acabo de descobrir ara mateix gràcies a la gran Viquipèdia, però ell ja ens hagués informat abans del tema.

  6. Estimats amics: malgrat el nivell de les vostres intervencions, em resulteu del tot decebedors. Servidor intentava fer un article una mica provocador… i resulta que tots penseu igual (o pitjor) que jo sobre el tema.

    Poc risc, com diu en Marty; i potser també l’edat dels col·legues tingui una certa influència, com a punta el Marc (amb tot, el Bruce té una certa tranversalitat fora de l’abast d’altres popes del rock, gràcies al famós llibre per a adolescents “Estimat Bruce Springsteen”).

    Puigmalet: africà, però d’origen hindú… però no, em vaig renovant. M’agraden molt The Arcade Fire (apadrinats, per cert, per Bruce Springsteen). De fet, els han apadrinat tots: Bowie, U2, Coldplay….

  7. Ja ho sabem, que ets un provocador de mena. Si vols que piquem, posa’ns hams més sofisticats i potser no et decebrem.

  8. Creus que la transversalitat en l’èxit del Bruce es deu a un llibre juvenil? Algú creu que els nanos llegeixen! Això sí que és provocador.

  9. I no només això, Puigmalet: cap jove hauria faltat al sisè manament si no els haguessin fet llegir “El mecanoscrit del segon origen”. No sé si era la pàgina 62 o 93 que tothom se la sabia de memòria.

  10. Hosti, Oriolo, m’acabes d’aixafar un post. Ja saps que no el puc ni veure, que em sembla un tio sobrevalorat i, el que és pitjor, “de obligado cumplimiento”: és a dir, si no t’agrada el Boss (o els U2, o els Coldplay, per exemple), ets un apestat que no té ni punyetera idea de música. Una sensació a la qual contribueixen els mitjans de comunicació, que, com molt bé has apuntat, el converteixen gairebé exclusivament en l’únic músic capaç de generar notícies sense moure ni un dit. Especialment lamentable em va semblar un vídeo del TN dedicat al pròxim disc de la seva dona… que no ha empatat amb ningú!!! Us imagineu un vídeo sobre la dona de, per exemple, Paul Auster, que estigués a punt de treure el seu tercer recull de contes? A que no? Doncs ja està.

    Un tio que en uns 40 anys de carrera es deu haver fet unes 100.000 fotografies promocionals amb la seva guitarra i que després té un nivell de “curso CCC por correspondecia” em sembla, per començar, una estafa, com els vols a 0 euros que s’anuncien a Internet i que després no ho són pas, de gratuïts. I la seva banda de cutres anacrònics fan riure, especialment el guitarrista que sempre va amb un mocador al cap (segurament, per tapar una molesta calba) i que sembla que hagi de morir mentre fa els cors en el mateix micro que el seu amic, mentre canten una tornada cumbaià amb posat de macarra.

    I, per acabar, em fa molta gràcia: molt discurs anti-Bush, molta consciència de classe, molta moralina i després, zas! clatellada al canto quan vas a comprar les entrades per als seus concerts. El súmmum va ser ara fa un parell de temporades, quan es va dedicar a fer la gira aquella de cançons populars ianquis (la gran majoria, unsmokables), en què reivindicava el poder del poble…. a 80 euros la butaca.

    Al menys els Stones van de cara: in it for the money.

  11. Collons, Parella! What a raje! Com algun dia entri aquí el Wally li agafa alguna cosa… Flipo o tots els militants antiBruce són amics meus? Això se m’està escapant de les mans…

    Ah, no cal dir-ho: genial l’hipotètica homologació amb la dona del Paul Auster, nen.

    I Bruce, tu tranqui: Everybody has a hungry heart, ho has d’entendre.

  12. bueno pareja, en sus salsa rajadora, i missed it, tot s’ha de dir. jeje
    a mi no m’apassiona en bruce però sí que considero que és bo, tampoc no ens passem.+Però ens enganyem, el que no pot ser és que foti entrades a 60€ quan ve cada any!

  13. The shot for the culata. Uri, no et sentis decebut. Realment has escrit un post provocador… fixa’t que, tot i que l’has rajat, els altres no ens n’hem pogut estar de rajar-lo també, ergo has tocat un tema sensible!

    Quin paio!

  14. ha ha ha!!
    sort que Parella ha incendiat el debat!!! Bé, de fet, tots els que hem escrit rejem del Bruce…o sigui que poc debat hi ha hagut.
    En Bruce i tots els megastars són màquines de fer dòlars, no sé perquè us estranyen els preus de les entrades. Per ser antiBush hauria de cobrar la meitat?? no way!
    Per cert, parlant de preus per a concerts: en general em semblen abusius. de 50 euros no solen baixar.
    Jo m’estimo més fer un bon sopar i uns cubatilles…

  15. Jejejeje, fa quatre dies van tocar el Dream Theater per 37. Un preu que pagues ben a gust per veure aquells monstres. T’agradi o no la seva música, si toques algún instrument no pots deixar de mirar-los…
    Tens una ressenya al meu bloc… Ho dic per si vols anar a concerts més barats! 😛

    Salut!

  16. Bueno, bueno, bueno, bueno….

    Veig que per aqui només trobaré modernillos del pal, “si li agrada a tothom jo passo perque no sóc com els demés. Vale, doncs aneu al puto summercase a passejar les vostres samarretes “originals” i a sentir grups com Air que segur que son un referent.

    Al cesar lo que es del cesar i al Jefe lo que es del Jefe.
    Potser, bé, potser no, avui dia hi ha massa cobertura del Boss? Si, compro, es cert però d’aqui a dir que no te merits ni virtuds em sembla fora de lloc.

    D’acord que grups com U2, REM els Stones o el propi Bruce fa anys que no aporten res en els seus discs (llei de vida qui segueix aportant després de 30 anys). Tot i això reben grans crítiques. Són intocables. D’acord.

    Ara bé jo als concerts segueixo gaudint com un boig i ja m’agradaria que no estigués de moda ja. Menys problemes per les putes entrades i tal i tal.

    Respecte al preu de les entrades. Aneu a viure al país del comunisme i de la piruleta gegant.
    Que us penseu que els grupets aquests independents que us molen no cobrarien 80 euros si puguessin? No claro son amigos del pueblo…

  17. A mi no m’agrada Bruce però tampoc vaig al Summercase. Tot no es redueix a bifurcacions com la teva, Wally. Hi ha vida més enllà…

    I pel que fa a les entrades, no acostumo a pagar més de 15-20 euros per cap espectacle. Es digui com es digui. Em sento més còmode així, mira. Potser perquè no sóc un boig de la música.

    en fi, “en la variedad está el gusto”

    salut!

  18. Informo al Wally que properament venen també les Spice Girls, Marc Knoffler i Bon Jovi.
    Ups… les Spice només a Madrid…. 😉
    Buenu, però des d’Andorra és un plis…

  19. Wally, tio: has arribat tard a la discussió, em temo. Poca gent revisita els articles passats. És una llàstima, perquè hauríem pogut arribar al rècord de comentaris.

    També pregaria a Un amic de Bart Simpson que s’animi a escriure sempre amb el seu nom, i no a canviar-lo segons bufi el vent. ¡Da la cara, nen!


Deixa un comentari

Categories

