Enviat per: oriolvidal | 02/06/2008

Apocalypto 2008

 

Tribu no vista mai? Poble oasi en aquesta globalització salvatge? Éssers humans en estat pur, gaudint de la seva llibertat sense taxes? Si us plau, mirin-bé, revisin els seus atles geogràfics, obrin els seus manuals de tendències i tractin de fer-ne l’inventari:

1) visc a la selva, en plena Amazònia, a cinc quilòmetres de la frontera entre el Brasil i el Perú;

2) habito en una fràgil cabana que comparteixo amb els col·legues;

i 3) llueixo un tanga d’espart com a únic complement primavera-estiu.

Ja m’han mirat bé? Perfecte. Ara, pensin: jo i els meus podríem reaccionar de moltes maneres davant la visió de quelcom inèdit, increïble i al·lucinant; quelcom com un helicòpter, posem per cas. Però si quan veiem aquella libèl·lula de ferro retronant i crispant l’aire no la confonem amb res diví, sinó que de forma unànime ens entra un rampell tan instintiu com col·lectiu per llançar-li sagetes i llances amb una ira gens dissimulada… potser aquí ha passat alguna cosa, no? O vostès rebrien així els àngels de Déu, enviats des del Paradís?

Som quinze indis aïllats, segons ens han batejat per tot arreu. La veritat és que ja ens agradaria compartir tan generós pronòstic. En realitat, no passem de ser quinze indis arraconats. I si no ens han vist mai, potser ha estat perquè cap mirament han tingut amb nosaltres. Hem estat invisibles, quan no indesitjables. Perquè vostès van aparèixer i van començar a arrasar-ho tot. Van esmicolar arbres, assecar rius. Van anihilar-nos la teca i l’escenari.

La mort indirecta, però, en general, no ha estat més que un privilegi, perquè molts d’altres dels nostres van beure oli i tragar sofre. Caceres amb fusells, llogarrets banyats amb dinamita, pluges de plom… o genocidis perpetrats amb quelcom tan simple com una grip encomanada. Encara pretenien que saludéssim aquell ocell de foc? O potser que ens postréssim de genolls pelats, venuts a l’infern que ens oferien?

Doncs no. Com veuran a les fotos, els esperem embetumats: els homes, de roig sagnant; les dones, de negre fúnebre. Els colors de les cendres d’una supervivència desesperada.

Anuncis

Responses

  1. Impressionant tot plegat, Oriol. M’has fet pensar-hi, amb una mica de mal rotllo…

    Llàstima que no puguem ampliar la foto.

  2. Els mitjans han venut el tema pel cantó exòtic, però per saber el drama humà us recomano que us doneu un volt per la web http://www.survival.es. Aquí també hi ha fotos i si no, al google en va ple si busques “tribu brasil” o “tribu aislada”.

    La pàgina en qüestió explica la tragèdia d’aquestes tribus amb testimonis, fotos i documentals increïbles. El Jordi Martínez em va proposar parlar d’aquest tema i buscant matèria, em vaig topar amb aquest interessantíssim punt de vista. Ara, hi ha descripcions de l’actitud dels terratinents que fa por.

  3. Buf!
    Quan vaig veure la foto als diaris, vaig pensar quina putada els han fet trobant-los! Ja fan bé de llençar fletxes perquè el metre quadrat a l’Amazonia es paga a preu d’or i d’aqui a poc els faran creure que no poden viure sense la beguda de la “xispa de la vida”…

  4. Veient la foto, somric i m’adono que sí, que en aquest planeta globalitzat i interconnectat (i per tant manipulat) encara resisteixen sers humans vivint a la seva manera, sense les intoxicacions típiques d’Occident…Espero que mai ningú els colonitzi!!
    Ara, com a curiositat, m’agradaria saber com s’ho fan per viure i conviure. Hi haurà jerarquies? Hi haurà més enveges o potser més concòrdia? Parlamenten les decisions principals? Quines medicines fan servir? Deuen practicar algun esport? Seran monògams o polígams?
    Insisteixo: cal protegir-los. Sobretot dels evangelitzadors que tant mal han fet al llarg de la història.

  5. Bones preguntes, Jordi. Només puc ensumar que des de l’última setmana viuen fent més pinya, units davant l’enemic exterior. Per altra banda: evangelitzadors, dius? Només és l’excusa per als lladres i expoliadors, que són qui mouen els fils sempre.

    Ja era hora, Marta! Donc sí, els han fet una putada trobant-los, tot i que diuen que les fotos són per argumentar la seva existència i aturar la deforestació… M’ha agradat la referència a “la xispa”, no sé per què, hehehe.

  6. I jo que pensava que era l’últim reducte de periodistes de la COPE defensant les seves admirables concepcions tribals davant l’enemic exterior…

  7. Ja tenim aquí El Nen dels Diccionaris fent lo graciós i rebentant un debat seriós i enriquidor… quan he frivolitjat jo, en el teu bloc?

  8. No els haurien d’haver trobat mai, URY. Estaven tranquilíssims els d’aquesta ‘quinzena’. D’això se’n diu ajudar? No em queda clar. Una abraáda. No ens veiem mai!!!

  9. “Poesía eres tu”, amor meu.

  10. Aquests exemples són els que et fan veure fins a quin punt arribar a ser fascinant el planeta. Enmig de la globalització, internet, viatges a l’espai i etc…encara hi ha gent que viu amb un estatus gairebé primitiu. I el pitjor de tot és que no podem demostrar que nosaltres siguem més feliços. El progrés sempre s’ha identificat amb bonança i felicitat però veient l’evolució no sé si algun dia no ens estimarem més agafar l’arc i les fletxes. Els ganivets no cal perqué ja n’hem vist massa al llarg de la nostra experiència vital.

  11. Sobre això de l’arc i de les fletxes que dius, Xavi, aviat en parlarem, perquè tinc pensat fer un article sobre això de la suposada falta d’aliments prevista per d’aquí a uns anys (l’últim apocalipsi). Hi ha senyals que apunten que tornarem tard o d’hora al punt d’origen (per necessitat o per pur escapisme). Ja ho veurem…

    Jordicine, per a mi ja ets com els d’aquesta tribu: sé que existeixes, però només en tinc constància per les fotos del “Tot i més”, hahaha!!! Bé, i pel teu bloc, naturalment.

    Puigmalet, doncs jo no sé si ets metaprosa o megapròstata, s’hauria d’investigar.

  12. doncs aquest estiu no tinc plans de vacances, o sigui que igual em poso el “taparrabos” i els faig una visita als de la foto!! seran caníbals??? glubs! he he!
    Pel que fa a la manca d’aliments que comentes, Oriol, crec que, com en altres casos, em sembla més un muntatge mediàtic al darrere del qual pot haver-hi interessos molt foscos…Ara són els biocombustibles els dolents de la película, els que fan pujar els preus del cereals i fan passar gana milions de tios…mmmhhh…massa fàcil.
    el que no em quadra és això: nuclears, no! biocombustibles, no! tèrmiques, no! eòliques, no!petroli, no!
    què vol la gent??? consumim molta energia però totes les fonts tenen una pega. Aleshores??
    mira, tema per un altre debat..
    salut a totes-tots.

  13. tindran facebook??!


Deixa un comentari

Categories

